Hur tolkar dina potentiella kunder signalerna från dig och ditt kontor när ni möts i ett säljmöte? Så här kan du dra nytta av det vi vet om den mänskliga hjärnans reaktioner på olika typer av intryck – för att stänga fler affärer. Metoden kallas neuromarketing.
Neuromarketing består av forskningsområdena neurovetenskap, beteendeekonomi och socialpsykologi. Metoden går ut på att mäta den fysiska och psykologiska effekten av kommunikation och marknadsföring på en målgrupp för att bättre förstå hur olika budskap tas emot.
Genom att röntga hjärnbarkens spontana elektriska aktivitet och analysera sådant som puls och andning går det att se hur människor reagerar på olika budskap, färger och former.
Marknadsledande företag som Yahoo, Tre, Hyundai och Microsoft har länge använt sig av neuromarketing för att utveckla bättre produkter och kommunikation.
Även om varje verksamhet är unik finns det generella slutsatser inom neuromarketing som de flesta företag kan använda sig av i sin kommunikation och försäljning.
Så här gör du för att dra nytta av insikterna från neuromarketing i dina säljmöten.
Välj mötesrum med omsorg – och skapa rätt känsla
Har du bokat ett säljmöte där en potentiell kund ska komma till dig? Valet av mötesrum har stor påverkan på hur framgångsrikt mötet blir. Kundens första intryck av rummet sätter nämligen stor prägel på hur seriöst och kvalitativt han eller hon uppfattar ditt företag.
Det du säger och erbjuder måste hänga ihop med det kunden samtidigt ser, hör och känner. Då skapar du ett starkt helhetsintryck. Svenska neuromarketing-forskaren Erik Modig vid Handelshögskolan i Stockholm kallar detta för “touch and feel” – läs mer om det här.
Har du möjlighet att välja ett mötesrum som passar just det du och din kund ska prata om? I en aktivitetsbaserad arbetsmiljö kan du välja en omgivning som signalerar samma sak som du erbjuder. Det ökar chansen att det blir affär.
Läs mer om hur du gör stora vinster med en aktivitetsbaserad arbetsplats.
Tänk över färgval, material och inredning
Vid neuromarketing-studier har det framkommit att färger har stor betydelse för hur vi tolkar olika budskap. De olika färgerna på e‑butikers digitala “Köp nu!”-knappar är till exempel ingen slump, utan valda efter vilken typ av kund som ska handla.
Marknadsanalysföretaget Gruppe Nymphenburg har i en studie sett att människor som söker en säker, stabil och välbeprövad lösning – gärna det mest populära alternativet – associerar dessa värden med grön och orange färg.
Människor som i stället efterfrågar unika erbjudanden, specialpriser och skräddarsydda upplägg associerar belöning och vinst med röd färg. Läs mer om Gruppe Nymphenburgs slutsatser här.
Beroende på vilken typ av möte du har, med vem och vad du ska sälja bör du därför fundera över färg- och materialval i mötesrummet. Läs mer om hur din arbetsplats marknadsför ditt företag.
Framgångsrik neuromarketing med rätt tavlor
Vad som hänger på väggarna i mötesrummet påverkar också kundens upplevelse av dig och ditt företag. Enligt neuromarketing-forskaren Erik Modig är det effektivt att satsa på kreativa, annorlunda bilder som skapar ett “wow!”-intryck.
– Huvudbidraget i min avhandling var att titta på signaleffekten av kreativitet – att folk tillskriver något som är mer kreativt att avsändaren lagt mer pengar, ansträngning och förmåga på det.
”Det är effektivt att satsa på kreativa, annorlunda bilder som skapar ett “wow!”-intryck.”
– Saker som syns direkt och tilltalar en, som en stor kreativ tavla eller visuell bild som får en att tänka “wow, vad kreativt!”, gör att man minns. Det skickar signaler, och vi människor letar hela tiden omedvetet efter signaler.
Dra nytta av neuromarketing i säljmötet – sammanfattning
1. Välj mötesrum med omsorg – rummet måste matcha ditt erbjudande.
2. Tänk över inredning, material och färgval – vilka färger passar din kund?
3. Kreativa prydnader, tavlor och väggprydnader signalerar kvalitet.
Missa inte nästa artikel!
Prenumerera på Magasinet från World Trade Center Malmö Lund Helsingborg för inspiration, användbar kunskap och praktiska råd och tips för dig som driver företag – rakt ned i inkorgen. Missa inget: Fyll i din epostadress nu!
Midroc Business Center är personuppgiftsansvarig för behandlingen av dina personuppgifter. Dina uppgifter kommer att behandlas enligt vår integritets- och cookiepolicy.