Den digitala utvecklingen har gett oss ett helt nytt marknadsföringslandskap och det är lätt att springa vilse bland alla möjligheter. Vad ger mest – att jaga snabba klick eller att bygga upp försäljningen långsiktigt? Många faktorer måstes vägas samman när du ska fördela din budget. Johan Sandahl, rådgivare på Resultify, berättar hur du får bäst resultat av din digitala marknadsföring.
En av de stora fördelarna med digital marknadsföring är att allt går att mäta, analysera och optimera. Många frestas därmed att satsa allt på att optimera marknadsföringen för det allra sista steget i kundresan, det vill säga själva konverteringen.
– Detta är oklokt av flera skäl – dels är det en kortsiktig strategi som inte bygger en kundbas för framtiden, och dels blir konsumenterna allt mer ”reklamtrötta” när de ständigt möts av påstridiga köpuppmaningar, säger Johan Sandahl, rådgivare inom digital marknadsföring på Resultify.
Varför blir det då så här? En utmaning för många marknadsförare idag är att budgeten ska räcka till mycket mer än tidigare. Förutom kreativ utveckling och produktion samt media ska även investeringar i nya tekniska plattformar och digitala arbetsverktyg täckas in. När budgeten pressas och resultat ska redovisas är det frestande att plocka bort sånt som ger mer långsiktig effekt, och istället satsa på kortsiktiga konverteringar för att trycka upp försäljningssiffrorna.
Så hur kan du jobba långsiktigt med en aktiv närvaro i sociala medier, som ett komplement till ditt säljarbete? Här får du en praktisk guide till social selling.
Långsiktig uthållighet ger bäst lönsamhet
Enligt en undersökning som Sveriges Annonsörer gjort är 59 procent av oss negativa till reklam, vilket är den högsta siffran någonsin. Forskning visar att denna så kallade reklamtrötthet till stor del bottnar i att vi översköljs av kortsiktiga, konverteringsdrivande kampanjer. Hanna Riberdahl, vd på Sveriges Annonsörer, säger till SvD Näringsliv att många företag idag inte ser marknadsföringens roll när det gäller att möta långsiktiga affärsmål, utan mest som en kostnad. Då är det lätt att fastna i kortsiktiga perspektiv, med sikte på försäljningsintäkter här och nu.
– Men all forskning visar att det krävs långsiktighet och uthållighet för att få optimal effekt och lönsamhet i marknadsinvesteringarna, menar Hanna Riberdahl.
Navigera rätt längs kundens inköpsresa
Men hur ska du tänka för att styra rätt framåt? Johan Sandahl lyfter begreppet kundresan, som det pratas mycket om inom marknadsföring idag, det vill säga kundens olika steg på vägen fram till genomfört köp, och även vidare när kunden kan rekommendera din produkt eller tjänst till andra samt förhoppningsvis köpa igen. I början av resan, när kunden gör sin första research, bör du finnas där med dina övergripande varumärkesbudskap. Sedan möter du kundens olika frågor och behov med allt mer detaljerade budskap kring ditt erbjudande.
Digitala plattformar ger nya förutsättningar
Johan Sandahl beskriver hur den digitala miljön gör det betydligt enklare att styra olika touch points längs kundresan. Du kan ta ett helhetsgrepp genom att lägga upp en systematisk bearbetning med anpassade budskap i olika kanaler och sedan följa upp visat intresse. Ofta illustreras detta med hjälp av en tratt, där stora mängder tänkbara kunder fylls på ovanifrån genom att nås av dina varumärkesbudskap, för att sedan lotsas vidare nedåt mot en konvertering.
– I början av en inköpsresa är vi inte alls redo att ta ett beslut och därmed inte heller mottagliga för den typen av uppmaningar. Snarare kan dessa kännas allt för ”säljiga” och därmed lite påflugna, vilket inte lägger en bra grund för att gå vidare. I det här läget vill vi mer kolla runt lite och skaffa oss kunskap om olika alternativ. Genom att visa fram ditt varumärke och bjuda på värdefull kunskap har du god chans att hamna högt på listan över tänkbara alternativ, och dörren är öppen för dina påföljande aktiviteter och budskap, säger Johan Sandahl.
De företag som aktivt interagerar med sina kunder i sociala medier – så kallad social selling – ökar generellt sin försäljning, men bara om det görs på ett medvetet sätt. Sabina Engdahl, digital marknadsförare och rådgivare på Resultify, ger tre snabba tips på vad som faktiskt fungerar i sociala medier.
Fyll på tratten för långsiktig lönsamhet
Målet med din marknadsföring är självfallet att få kunderna att röra sig nedåt i tratten och få till en konvertering, men för att detta ska ske måste du fylla på ovanifrån, poängterar Johan Sandahl. Annars bygger du inte stabilitet och lönsamhet för framtiden, och är mycket mer sårbar för konkurrenternas utspel eller tillfälliga dippar.
– Lägg därför upp en plan för att stötta hela kundens inköpsresa. Det innebär att fördela krutet längs hela vägen från långsiktigt varumärkesbyggande marknadsföring till mer säljdrivande budskap riktade mot konvertering och återkommande köp. På så vis kommer du att balansera behoven för både kortsiktiga resultat och långsiktig lönsamhet.
Missa heller inte chansen att låta ditt kontor marknadsföra dig. Hur kan kontoret bidra till att öka din försäljning? Här är fyra sätt att se till att arbetsplatsen marknadsför ditt erbjudande.
Missa inte nästa artikel!
Prenumerera på Magasinet från World Trade Center Malmö Lund Helsingborg för inspiration, användbar kunskap och praktiska råd och tips för dig som driver företag – rakt ned i inkorgen. Missa inget: Fyll i din epostadress nu!
Midroc Business Center är personuppgiftsansvarig för behandlingen av dina personuppgifter. Dina uppgifter kommer att behandlas enligt vår integritets- och cookiepolicy.