De företag som aktivt interagerar med sina kunder i sociala medier – så kallad social selling – ökar generellt sin försäljning. Men bara om det görs på ett medvetet sätt. Sabina Engdahl, digital marknadsförare och rådgivare, ger tre snabba tips på vad som faktiskt fungerar i sociala medier.
Social selling låter kanske som ännu ett modernt buzzword, men det är egentligen en gammal försäljningsteknik. Att försöka befinna sig där kunderna finns och föra dialog med dem, bjuda på kunskap och råd och svara på deras frågor är en välbeprövad taktik för att skapa goda kundrelationer.
Ett sådant arbete ökar ofta försäljningen markant och gör det enklare för kunderna att tipsa sina vänner och bekanta om ditt företag.
Oavsett vilken bransch du verkar i, eller hur aktivt ditt företag är i digitala kanaler, finns troligen de flesta av dina kunder i sociala medier. Rapporten Svenskarna och Internet visar att 83 procent av svenskarna är aktiva i sociala medier och att siffran fortsätter att öka. Den grupp som ökar mest är den som kollar sina konton flera gånger varje dag – en växande grupp i åldern 36 år och uppåt på jakt efter intressant innehåll.
Samtidigt uppger 9 av 10 beslutsfattare i B2B-företag att de använder sig av sociala medier i sin beslutsprocess. Sociala medier är därmed en ovärderlig kontaktyta mellan företag och kunder. Läs mer här: 400 skäl att satsa på social selling.
Många företag upplever dock att det är svårt att nå fram i bruset. Inte minst att hitta och engagera sin målgrupp – de möts ju av ett överflöd av innehåll. Men det finns några välbeprövade knep som nästan alltid fungerar. Det menar Sabina Engdahl, digital marknadsförare och rådgivare på marknadsföringsbyrån Resultify.
Här delar hon med sig av sina tre bästa tips på vad som ökar försäljningen – samt vad du bör undvika – i sociala medier.
1. Dela bara inlägg med tydligt kundvärde
Ett säkert kort för att dina kunder ska hitta ditt företag och dela ditt innehåll är att de verkligen får användning för det du delar. Det räcker inte att du publicerar något inspirerande – dina inlägg måste komma till praktisk nytta för dina kunder.
Praktisk nytta kan innebära att du besvarar vanliga frågor, publicerar användbara guider eller på annat sätt underlättar kundernas vardag och bidrar till att de sparar tid eller pengar.
– Det låter kanske självklart, men väldigt många företag misslyckas med det här. Innan ni lägger ut något i sociala medier, ställ er frågan: Ger detta kunden något? Kundvärdet kan vara allt ifrån ett gott skratt och kunskap till ett monetärt värde, som en rabatt eller ett erbjudande, säger Sabina Engdahl.
– Eller som den här artikeln till exempel. Den är ett exempel på tips och tricks som gör att du enkelt kan tjäna mer på närvaron i dina sociala kanaler. Vad skulle ditt företag kunna bjuda på för tips? Vilka frågor brukar kunderna ställa innan de blir kunder?
2. Gör en enkel analys – och mer av det goda
Vi har tidigare skrivit om hur datorjätten IBM i början på 2010-talet lyckades fyrdubbla sin försäljning genom att börja med social selling. Alla företag har den möjligheten. Så varför lyckas inte alla med det?
En anledning är att många företag missar att följa upp vad som fungerar och inte. Det är förhållandevis enkelt att titta på statistik över vad målgruppen uppskattar i sociala medier, men få lägger tid på att faktiskt göra det.
De som följer upp är dessutom ofta osäkra på vad de ska dra för slutsatser av siffrorna, eftersom de inte haft tydliga mål från början.
– Genom att titta på vad som lyckas vet du också vad ni bör göra mer av. Men då måste ni ha definierat vad det innebär att lyckas. Varje inlägg du gör måste ha ett tydligt syfte. Ibland kanske du vill att det ska delas vidare så mycket som möjligt, ibland vill du bara att många ska se det. Var gärna övertydlig med vad du vill att din målgrupp ska göra när de ser vad ni lägger ut – skriv det, tipsar Sabina Engdahl.
–Titta på statistiken. När tappar ni följare? När får ni knappt någon respons? Om du ser en dålig trend för specifika inlägg, sluta med dem.
3. Spreta inte – fokusera på ert kärnområde
Sabina Engdahls kanske viktigaste tips är att hålla dig till en röd tråd när det kommer till ämnen för ditt företags innehåll i sociala medier. Ju längre bort du kommer från ert kärnerbjudande och er huvudsakliga expertis, desto större är risken att det finns en annan aktör på marknaden som redan äger det området i sociala medier.
– Något kanske verkar jättekul att dela, som en snackis, men för följarna blir det mest spretigt. Ditt företag ska äga just ert område och då måste du hålla dig till det ni kan bättre än andra. Håll er till ett fåtal ämnen och var riktigt vassa inom just dem.
– Undvik att gå på magkänslan och dela saker för snabbt. Det här med att “det är sociala medier, det ska gå snabbt” är en myt, säger Sabina Engdahl.
Genom att bara dela innehåll som ger tydligt kundvärde, följa upp statistiken och fokusera på ditt kärnområde jobbar du mer medvetet med sociala medier än de flesta, försäkrar hon. Då ger du kunderna vad de efterfrågar – och har alla möjligheter att öka din försäljning markant.
Missa inte nästa artikel!
Prenumerera på Magasinet från World Trade Center Malmö Lund Helsingborg för inspiration, användbar kunskap och praktiska råd och tips för dig som driver företag – rakt ned i inkorgen. Missa inget: Fyll i din epostadress nu!
Midroc Business Center är personuppgiftsansvarig för behandlingen av dina personuppgifter. Dina uppgifter kommer att behandlas enligt vår integritets- och cookiepolicy.