Utan marknadsföringsbudget men med en genuin passion och vilja att lansera ett äkta hantverk. Så började Thomas Kuuttanens resa med Purity Vodka. I dag är hans produkt den mest prisbelönta i sitt slag. I backspegeln ser han vilka framgångsfaktorerna varit. Så här kan du lära av hans resa.
Purity Vodka är ett litet och exklusivt svenskt vodkamärke, med tillverkning enligt gammal hantverkstradition på Ellinge slott utanför Eslöv. Sedan drycken lanserades 2005 har den vunnit alla stora, internationella sprittävlingar och mannen bakom framgången, Thomas Kuuttanen, utsågs också förra året till International Master Blender of the Year.
Men hur började det hela, och vilka har drivkrafterna och utmaningarna varit längs vägen?
− Jag kommer från en bankfamilj, med stort intresse för mat och dryck. När andra familjer läste resekataloger, satt vi med vinatlas för att bestämma vart vi skulle åka på semester. Eftersom många i branschen är passionerade är det enkelt att skapa relationer, så vi fick många vänner på våra resor, berättar han.
Just relationer skulle visa sig vara en avgörande framgångsfaktor för Kuuttanen.
Marknadsföringen blev ett fotarbete – utan budget
Allt började med att familjen Kuuttanen, som består av Thomas och hans bror Peter samt deras far och mor, fick en förfrågan från vännen Prinz von Hessen i Rheingau om att hjälpa till att återlansera ett vin i Sverige. Då visste de ingenting om hur den svenska monopolmarknaden fungerade, men ville hjälpa sin vän.
− Vi arbetade med detta på vår lediga tid. Det gick så bra att även prinsens vänner ville ha vår hjälp. Det som drev oss var vårt stora och gemensamma intresse för goda drycker, berättar Thomas Kuuttanen.
Snart hoppade de av sina vanliga jobb för att starta vinimportföretaget Symposium. De kom tidigt överens om att försöka jobba så mycket som möjligt med likasinnade, och valde därför bort stora, internationella leverantörer och inriktade sig på småskaliga, familjeägda företag.
− Det medförde att vi fick klara oss utan marknadsföringsbudgetar och blev tvungna att jobba på ett annat sätt. Vi tillbringade mycket tid hos våra leverantörer för att lära oss mer om produkterna, och utbildade sedan sommelierer, bartenders, krögare och journalister i hela Sverige, berättar Kuuttanen.
Det skulle visa sig vara ytterligare en framgångsfaktor för dem.
Frågan du måste ställa dig som entreprenör
Thomas Kuuttanen berättar om sin resa med en glödande passion. Han berättar att familjen under många år närmast gjorde sitt jobb till sin mission.
− Vi lade ner enormt mycket arbete och det hade inte varit möjligt utan vårt stora intresse. Mitt råd till andra som vill förverkliga en dröm är att ställa sig frågan: Är passionen så stark att jag är beredd att offra annat längs vägen?
– Man måste vara beredd på att leva och andas sin vision, även de dagar då man kanske egentligen inte har den tid och energi som krävs, säger han.
Besökte leverantörerna för att förbättra produkten
Under Thomas Kuuttanens många besök hos leverantörerna deltog han i att styra om produktionen för att bättre passa den svenska marknaden. Det gjorde att han ständigt var involverad i själva tillverkningsprocessen, vilket skulle visa sig vara en viktig nyckel till framgång. Kvaliteten blev bättre och försäljningen ökade.
Efter att ha byggt upp stor kunskap kring tillverkningen av spritdrycker, och generellt kring den svenska dryckeshistorien, började det klia i fingrarna att ta fram en egen produkt. Valet föll så småningom på vodka, en produkt Thomas Kuuttanen tidigare hade sett som ganska tråkig och industriell – men nu såg stor utvecklingspotential i.
− Ju mer jag lärde mig desto mer fascinerad blev jag. Före industrialiseringen tillverkades även vodka småskaligt och för hand, och jag kände att här finns det någonting spännande som gått förlorat, berättar han.
En bra story och ett kunskapsarv. Det blev Kuuttanens två redskap för att snickra vidare på ett nygammalt hantverk som skulle visa sig vinna priser över hela världen.
Bästa vägen framåt med liten budget
Thomas Kuuttanen började experimentera, och fick efter flera år fram en produkt som han ställde upp med i världens största sprittävling, International Wine & Spirits Competition i London. Det ledde till förstapris.
Med ett sådant erkännande i ryggen såg Kuuttanen att han kunde börja fila på en större plan och söka finansiering. Han sökte kapital hos lokala investerare och valde att jobba vidare med produkten Purity Vodka utanför Symposion, för att fokusera på det varumärket separat.
Efter några år stod familjens eget destilleri färdigt på Ellinge slott utanför Eslöv. Tanken var att låta målgruppen komma närmare produkten, genom att kunder och andra kan komma dit och se hur produktionen går till, och uppleva ”allt som sitter i väggarna”.
− Det är så små tillverkare jobbar – genom att bygga relationer och skapa värde. Har man stor passion och väldigt liten marknadsföringsbudget är det den bästa vägen framåt, förklarar Kuuttanen.
Fördelar och nackdelar med lustdrivna projekt
En utmaning Thomas Kuuttanen har upplevt är allt det hårda arbete som kommer av viljan och nödvändigheten att göra allting själv. Risken med att drivas av lust, intresse och passion, menar han, är att man lägger ner oproportionerligt mycket tid på att utveckla sin produkt. Men det är ju så himla roligt.
− Det har såklart varit lite slitsamt både för mig och min familj. Samtidigt är det en fördel att faktiskt träffa folk och få visa att man har kunskap, passion och menar allvar, berättar han.
– Man brukar säga att om man vetat hur mycket arbete som faktiskt krävdes för att genomföra någonting så hade man inte satt igång – men jag tror faktiskt inte att det gäller mig. Att nu få se den här fantastiska produkten nå ut till allt fler konsumenter, är en tillfredsställande belöning för allt slit, säger han.
Missa inte nästa artikel!
Prenumerera på Magasinet från World Trade Center Malmö Lund Helsingborg för inspiration, användbar kunskap och praktiska råd och tips för dig som driver företag – rakt ned i inkorgen. Missa inget: Fyll i din epostadress nu!
Midroc Business Center är personuppgiftsansvarig för behandlingen av dina personuppgifter. Dina uppgifter kommer att behandlas enligt vår integritets- och cookiepolicy.