När det fysiska kontoret inte längre är en förutsättning för att arbeta, blir kontoret för många företag i stället ett sätt att bygga företagskultur och varumärke. Vad säger ditt kontor om din verksamhet? Ser du hur ditt kontor kan påverka din försäljning positivt? Här är fyra sätt att se till att arbetsplatsen säljer ditt erbjudande.
När våra arbetsverktyg är mobila, arbetsmaterialet ligger i det digitala molnet och produktionen egentligen kan ske varifrån som helst, när som helst – behöver vi fortfarande kontoret?
Ja, det gör vi. Rätt utformat frigör kontoret nämligen en unik dynamik som bara kan uppstå i det fysiska mötet mellan människor. Kontorets viktigaste uppgift blir att vara en naturlig plats för möten som stimulerar fruktsamma samarbeten, både internt och med kunder och partners. Enligt Torbjörn Höeg, arkitekt och förändringsledare på Tengbom, är kontoret en viktig nyckelfaktor för att göra ditt företag attraktivt.
– Min övertygelse är att riktig attraktivitet uppstår först när kontoret upplevs som en möjliggörare för verksamheten. Att det frigör kraft, både genom engagerande gestaltning och bra matchning mot verksamhetens mål, kultur och behov, säger han i en paneldebatt om kontorets roll i ett framtida scenario.
Så hur säkerställer du att kontoret blir en möjliggörare för att nå verksamhetsmål och lönsamhet? Hur ser du till att kontoret säljer in din verksamhet, varje dag?
Så blir kontoret en del av ditt varumärkesarbete
För det första bör du se kontoret som en form av marknadsföring. Kontorets utformning och inredning är en viktig pusselbit i ditt varumärkesarbete, både internt och externt.
Det blir ett konkret verktyg som signalerar och förankrar vad ni står för – för att få varje medarbetare att känna och leva företagets värderingar. Det gör er mer trovärdiga, stärker varumärket och gynnar därmed i längden försäljningen.
Forskaren Christina Bodin Danielsson, som sedan år 2002 har forskat om hur kontorsmiljöer påverkar oss, menar att såväl design som funktion på kontoret påverkar medarbetare och kunders upplevelse av förtaget – långt mycket mer än de är medvetna om – men design spelar i själva verket större roll än funktion.
Därför är det viktigt att fundera över huruvida sådant som färg, konst och textilier på kontoret stämmer överens med er marknadsföring i övrigt. Det påverkar vilken känsla besökare tar med sig ifrån möten och nätverksträffar i era lokaler.
– Vad gäller varumärke och värderingar skulle jag säga att lokalerna är viktigare än någonsin, säger Christina Bodin Danielsson i en intervju med tidningen Sälj!.
Fråga dig själv: Vad tror du att de som kommer till er arbetsplats förväntar sig? Stämmer det överens med vad ni vill signalera? Varför, eller varför inte? Hur kan ni överträffa förväntningarna?
Enligt Torbjörn Höeg behöver vi bli bättre att förstå vikten av kontorets inverkan.
– Ju mer kunskap vi bygger om hur starkt styrmedel den fysiska arbetsmiljön är, desto större blir motivationen att aktivt börja utveckla denna, säger han i en paneldebatt.
Se kontoret som er viktigaste mötesplats
En av kontorets huvudsakliga uppgifter blir att vara en naturlig plats för möten. Där nätverkande sker, sker också affärer. Ett kreativt och stimulerande kontor skapar goda förutsättningar för framgångsrika möten, inte minst för era säljare.
– Man ska inte underskatta kontorets funktion som mötesplats. Säljare är intressanta, eftersom de kan tillbringa mer tid med sina kunder än med sina arbetskamrater. Då behövs kontoret för inspiration och gemenskap – som en plats att landa på, säger forskaren Christina Bodin Danielsson till Sälj!.
Det finns flera sätt att säkerställa att ditt kontor upplevs som en positiv plats för möten och nätverkande både under och efter arbetstid. Om kontoret exempelvis har en geografisk placering som gör det enkelt för dina medarbetare att bjuda in vänner till en after work, upplevs kontoret som en mer naturlig del av livet.
Dina medarbetare blir ambassadörer för din arbetsplats som gärna bjuder in kontakter och vänner.
Geografisk placering bidrar till upplevelsen
Kontorets geografiska placering bör också göra det smidigt att förlägga säljmöten hos er, så att kunderna i större utsträckning kan komma till er, snarare än att träffa er ute i offentlig miljö eller någon annanstans.
Låt kontoret vara tillgängligt dygnet runt.
För att stärka din verksamhets varumärke bör kontoret med andra ord underlätta hela vardagen för dina medarbetare. Rum, lokaler och ytor behöver skräddarsys efter deras behov – och vara anpassningsbara, då behoven kan skifta från år till år.
Så säkerställer du att kontoret marknadsför dig rätt – fyra tips
- Lyft in varumärket på kontoret
Vilken position på marknaden har eller eftersträvar ni? Vilka värden är centrala i ert varumärke? Hur vill ni uppfattas av omgivningen? Låt er varumärkesstrategi sätta ramarna även för kontoret – när det gäller allt från geografisk placering till inredning, hela vägen från receptionen ända in på toaletterna. Detta bygger inte bara varumärket hos era besökare utan även internt, vilket är en viktig framgångsfaktor.
- Anpassa varje rum till typen av arbete som ska utföras
Vilka arbetsuppgifter behöver utföras i er organisation, och av hur många personer samtidigt? Lägg en plan för hur lokalerna och rummen kan stötta detta. Tänk särskilt på att det måste finnas tillräckligt med utrymme för att dra sig undan och arbeta ostört. Prata med dina medarbetare om vilka behov och önskemål de har, och optimera varje rum så att det stödjer arbetet som ska utföras där.
- Inred för optimala ljud- och ljusförhållanden
För att prestera på topp på jobbet behöver vi känna både fysiskt och psykiskt välbefinnande. Enkla saker som ljus- och ljudmiljö påverkar oss mycket. Skapa goda förutsättningar med väl balanserade miljöer vad gäller ljusriktning, styrka och kulörer, och se till att störande ljud dämpas och inspirerande ljud används på ett målmedvetet sätt. Läs mer om ljusmiljö här och ljudmiljö här. Varför inte låta ett skönt fågelkvitter förgylla vägen till skrivaren? Bra ljus- och ljudförhållanden är helt avgörande för hur glada vi är som medarbetare – och hur produktiva vi är.
- Skapa variation för att stimulera kreativitet
Vår hjärna behöver variation för att bli alert och stimulerad, och på så vis även bli bättre på att tänka utanför ramarna. Genom att skapa olika typer av miljöer i de utrymmen ni rör er i på kontoret, som kök, fikahörnor, korridorer och mötesrum, får hjärnan lite omväxling under dagen – och därmed kortare väg till det positiva och kreativa tänkandet.
Missa inte nästa artikel!
Prenumerera på Magasinet från World Trade Center Malmö Lund Helsingborg för inspiration, användbar kunskap och praktiska råd och tips för dig som driver företag – rakt ned i inkorgen. Missa inget: Fyll i din epostadress nu!
Midroc Business Center är personuppgiftsansvarig för behandlingen av dina personuppgifter. Dina uppgifter kommer att behandlas enligt vår integritets- och cookiepolicy.