Strävar du efter att skapa ett högpresterande team som levererar med hög kvalité, lönsamhet och drivs av varandras prestationer? Här ger LiseLotte Jernberg Bate, rektor på Midroc Business School, sina bästa tips om hur du som ledare bidrar till att medarbetarna nyttjar sin fulla potential och känner engagemang, ansvar och delaktighet.
Högpresterande team är i ropet. För att bli mer produktiva och konkurrenskraftiga satsar allt fler stora företag på att utveckla såväl individer som grupper.
Men vad är ett högpresterande team och hur känner man igen ett? LiseLotte Jernberg Bate är rektor på Midroc Business School, Midrocs egen affärsskola där fokus ligger på ledarskap, projektledning och grupputveckling. Hon beskriver högpresterande team på följande sätt:
– Det tydligaste kriteriet är att alla känner förtroende för och tillit till varandra och varandras kompetenser, i relation till det jobb som ska göras för att nå det uppsatta målet.
På Midroc Business School arbetar man därför utifrån begreppet TUVA som står för: trygghet, uppdrag, vilja och ansvar.
– Ett tydligt uppdrag och ett väl förankrat mål är den viktigaste förutsättningen för att gruppdynamiken ska komma igång på ett positivt sätt. När målet är tydligt, och alla har lärt känna varandra, kan man arbeta fokuserat och nyttja hela gruppens samlade kompetenser på ett effektivt sätt, säger LiseLotte Jernberg Bate.
Vilka verktyg finns?
Om du vill jobba med ditt befintliga team på ett strukturerat sätt kan du använda hjälpmedel som visar både nuläget i gruppen och vilka frågetecken medlemmarna lägger sin energi på. Formuläret GDQ (Group Development Questionnaire) är ett sådant verktyg.
GDQ är framtaget av psykologiprofessorn Susan A Wheelan och utgår från hennes modell kring grupputveckling, IMGD (Integrated Model of Group Development).
Wheelans modell bygger på att en grupp utvecklas i fyra stadier som blir allt mer produktiv i takt med att den mognar. Ju mognare grupp desto högre effektivitet.
En ledare som vill utveckla sin grupp behöver identifiera vilken fas gruppen befinner sig i och anpassa sitt ledarskap därefter.
Utvärderingen kan man göra genom att använda sig av GDQ-formuläret, som är skapat för just det ändamålet. För att kunna använda formuläret på rätt sätt finns utbildningar att gå. Eller så kan man anlita några av de cirka 800 personerna som är certifierade.
Så förändras ledarrollen
Beroende på vilken fas gruppen befinner sig i krävs olika saker av ledaren, förklarar LiseLotte Jernberg Bate.
– Precis som energin i gruppen ändras när den blir mer mogen behöver ledarrollen ändras i takt med den. Ledarens funktion är egentligen att räta ut frågetecknen i den takt de uppstår och att skapa trygghet i gruppen. Ju färre frågetecken individerna i en grupp har, desto mer energi kan de rikta mot målet.
Struktur och ordningsfrågor är viktiga i början. Individens fokus ligger på att bestämma sig för om de vill, kan och får bli en fullvärdig gruppmedlem. När gruppen sedan mognar skiftar fokus till att personerna i gruppen ska hitta sina roller.
– Då handlar det mer om påverkan och vem som har mest makt eller kompetens i gruppen. Det gör att chefen behöver vara inriktad på att hjälpa individerna att hitta sin plats i gruppen. Det kan exempelvis ske genom utmanande och spännande uppgifter som gruppen får lösa tillsammans, säger LiseLotte Jernberg Bate.
I takt med att gruppen mognar etableras mer av ett samarbete mellan ledaren och gruppen. Istället för ett rakt och tydligt styrande intar ledaren mer rollen som handledare.
– En chef behöver kunna växla mellan ett mer styrande och ett mer handledande ledarskap. Ledarskap är ett hantverk som kräver lyhördhet och fingertoppskänsla. Som person behöver man vara villig att släppa ifrån sig makten i takt med att gruppen mognar. Gör man inte det så stagnerar gruppen eller backar i sin utveckling, menar LiseLotte Jernberg Bate.
Konkurrens kan hejda gruppens utveckling
En annan viktig parameter att tänka på är att konkurrens mellan individerna hejdar gruppens utveckling.
– Som ledare behöver du därför medvetet sträva efter att få alla i gruppen att se varandras prestationer och hur de bidrar till målet, snarare än att elda på strävan hos personer att glänsa för sin egen skull, säger LiseLotte Jernberg Bate.
När gruppen sedan mognar allt mer behöver ledaren inte vara mer närvarande än för att svara på eventuella frågor. Teamet förväntas då vara självgående.
– För att nå framgång i arbetet med att skapa effektiva arbetsgrupper är det viktigt att förstå att kommunikation är grunden för utvecklingen. Det behövs tid för att lära känna varandra och för att fortsätta utveckla gruppen. Det behövs också tid för att diskutera motsättningar och att hitta rätt väg framåt. När ledare och medarbetare öppet pratar om roller, ansvar och förväntningar ökar också den upplevda tryggheten hos alla anställda.LiseLotte Jernberg Bate
Missa inte nästa artikel!
Prenumerera på Magasinet från World Trade Center Malmö Lund Helsingborg för inspiration, användbar kunskap och praktiska råd och tips för dig som driver företag – rakt ned i inkorgen. Missa inget: Fyll i din epostadress nu!
Midroc Business Center är personuppgiftsansvarig för behandlingen av dina personuppgifter. Dina uppgifter kommer att behandlas enligt vår integritets- och cookiepolicy.