Hur kommer det sig att en del företag växer i rasande fart samtidigt som andra står helt still? Tillväxtkonsulten Ulf Christiansson från Ahrens slår hål på myterna och delar med sig av sina bästa tips på hur företag kan expandera genom snabb, lönsam och uthållig tillväxt.
Efter många år som bland annat utvecklingschef på företagsjättar som Spotfire, Nokia och Microsoft har Ulf Christiansson fått en unik förståelse för hur företag växer, och varför en del börjar halta.
– Under min tid som utvecklingschef på Spotfire växte bolaget från 15 till 150 personer på tre år, vilket är en markant skillnad.
Under ett inspirerande seminarium på World Trade Center i Malmö delar Ulf Christiansson med sig av sina egna tillväxtresor och erfarenhet kring avgörande framgångsfaktorer. Vad är det egentligen snabbväxande och lönsamma företag gör annorlunda?
Slå hål på myten om tillväxtbranscher
Tillväxt kan ske i alla branscher, speciellt i de mer mogna där konkurrenterna har blivit trygga och passiva. Där finns det mycket att utmana, förändra och utveckla.
– Först och främst måste vi ta död på en del myter inom företagstillväxt. Många tror till exempel att snabbväxande företag bara finns i tillväxtbranscher, hight-tech och first movers. Detta stämmer faktiskt inte alls. Det är snarare så att nya tillväxtbolag inom branscher som trendar riskerar att mogna lite för snabbt och sedan slås ut.
Hitta kundens största svordomar
Ett bra sätt att utveckla företaget kan vara att identifiera det kunden svär över. Att undersöka vad målgruppen har för problem som behöver lösas. På så vis går du efter vad kunderna behöver, och inte vad de ber om. Ulf Christiansson ger ett bra exempel på ett succékoncept som togs fram inom en mogen bransch – Linas Matkasse.
– De lyssnade efter kundens största svordom, som är “Vad ska vi äta ikväll och hur spar vi tid? Hur hitta inspiration till varierad och hälsosam mat utan att behöva stirra sig blind på listor och krångliga recept?”
Lösningen blev en matkasse som med stor sannolikhet kostar mer än om kunden själv hade gått till matbutiken och köpt alla ingredienser. Men det spelar ingen roll när det är tid och effektivitet i vardagen som prioriteras. Prisjämförelsen blir helt enkelt irrelevant då kunden ofta jämför med hur mycket det hade kostat att äta ute eller köpa hämtmat.
Tydlig bild av företaget med produktblomman
På Ahrens jobbar Ulf Christiansson mycket med den så kallade produktblomman. I princip går den ut på att företagets tjänst, lösning eller produkt utgör mitten av blomman. Den omges av fyra stycken blomblad, i form av fyra viktiga och avgörande kategorier för tillväxt; dörröppnande, imageskapande, helkundsskapande och lojalitetsskapande. Dessa fyra tillsammans skapar en tydlig bild av företaget, vad man erbjuder och på vilket sätt man skapar förtroende och tillväxt.
- Dörröppnande
Dörröppnande aktiviteter öppnar upp för tanken på en produkt eller tjänst – exempelvis i form av ett smakprov, finansiering, referens eller en liten leverans.
- Imageskapande
För att tjänsten eller produkten ska utmärka sig är det viktigt att skapa förtroende och igenkänning, genom till exempel forskning, imagestarka kunder som referenser, universitetsutbildning eller helt enkelt ett gott rykte.
- Lojalitetsskapande
Hur får företaget lojala kunder? Det kan vara genom sådant som träffar, nätverk, personlig service och stark företagskultur.
- Helkundsskapande
När kunderna både har fått upp ögonen för erbjudandet och blivit lojala, gäller det att knyta till sig dem på riktigt. Det kan vara genom service, konsultstöd och utbildning.
En tältorganisation ger stark företagskultur
När man väl uppnått tillväxt och försprång inom branschen är det viktigt att behålla den, och då måste hela organisationen samarbeta. Ulf Christiansson lyfter vikten av en stark företagskultur, och beskriver en så kallad tältorganisation.
– Likt en cirkus har företaget olika specialistkompetenser, vilket visar sig tydligt när den stora showen sätter igång. Men inför varje föreställning ska ett tält sättas upp, djuren ska roddas och olika attiraljer ska fixas. Då finns det inget som heter “jag jobbar som xx så jag kan inte hjälpa dig med det där”. Alla ska samarbeta och kavla upp ärmarna, annars stannar organisationen upp och effektiviteten mattas av.
Det är framför allt modiga företag som växer – där det finns risktagare och samarbetsvilliga personer inom företaget. Tillsammans lyssnar de på kundens behov och hittar nya möjligheter. Ett av de tips Ulf Christiansson verkligen tror på är att i en mogen bransch alltid försöka ligga steget före, vilket många företag missar. Det finns ofta gott om tillväxtmöjligheter, om man bara sätter sig ner, gör läxan och är beredd att ta de steg som krävs.
Missa inte nästa artikel!
Prenumerera på Magasinet från World Trade Center Malmö Lund Helsingborg för inspiration, användbar kunskap och praktiska råd och tips för dig som driver företag – rakt ned i inkorgen. Missa inget: Fyll i din epostadress nu!
Midroc Business Center är personuppgiftsansvarig för behandlingen av dina personuppgifter. Dina uppgifter kommer att behandlas enligt vår integritets- och cookiepolicy.